دایی منصور

تجربه هایی در مورد سلامتی، دستورهای آشپزی ایرانی و غیره.....

دایی منصور

تجربه هایی در مورد سلامتی، دستورهای آشپزی ایرانی و غیره.....

مقاله ای درباره سرکه، خواص و طرز تهیه آن بقلم دایی منصور


بسم الله الرحمن الرحیم


در این زمان چون اشخاص مسنی که سرکه طبیعی درست میکردند از دنیا رفته و درست کردن سرکه سنتی رو به فراموشی میرود و کسی رغبت به درست کردن آن ندارد و اغلب مردم به مصرف سرکه های موجود در بازار اکتفا میکنند که بطریقه صنعتی تهیه شده و مواد اولیه آن از پالایشگاههای گاز بعمل میاید یا اگر هم از میوه جات بعمل آمده باشد باز به روش صنعتی است و مصرف این نوع سرکه نه تنها خواص عدیده و بسیار مفید سرکه طبیعی را ندارد بلکه برای سلامتی بدن مضر میباشد مثلاً باعث تهوع در مبتلایان به زخم معده میگردد، لذا بر این شدم که به تهیه سرکه طبیعی سنتی بپردازم و آنچه در اینجا مینویسم فقط تجربیات چندین ساله خودم میباشد امید است مورد استفاده عزیزان قرار گیرد و از این نعمت برخوردار شوند.



درست کردن سرکه شبیه به زراعت کردن در مزرعه است و مایع سرکه ای که اضافه میکنیم دارای باکتریی بنام استوباکتر است و همانند بذری میباشد که در مخلوطی از آب و نمک و هر میوه ای که میخواهیم از آن سرکه تهیه کنیم میریزیم و این باکتری را که برای بدن بسیار مفید است در این محیط که مانند زمین میباشد پرورش میدهیم.


در بزاق دهان صدها نوع باکتری مضر و مفید وجود دارد ( بدین لحاظ تآکید شده که غذا را خوب بجویم تا بزاق دهان کاملأ با غذا مخلوط شود) و باکتری موجود در سرکه باعث از بین رفتن باکتریهای مضر در دهان و دستگاه گوارش میشود مانند باکتریی که باعث زخم معده و باکتریهایی که موجب بدبویی دهان و معده است .


در شرع مقدس اسلام بر مصرف سرکه طبیعی تآکید شده است.

فرمود رسول خدا صلی الله علیه و اله خداوند و ملائکه درود میفرستند بر سفره ای که درآن سرکه و نمک باشد و همچنین در حدیثی دیگر است ملایکه استغفار میفرستند بر کسی که سرکه میآشامد تا فارغ شود و غذای پیغمبران اغلب سرکه و روغن زیتون بوده است.

در پایان این مقاله بعض از خواص سرکه طبیعی سنتی را که به آنها برخورده ام ذکر خواهم کرد.


******


همانطور که زمین و بذر باید عاری از بذر علف هرز باشد ظروفی که برای درست کردن سرکه بکار میبریم باید کاملاً تمیز و ضدعفونی شده باشند و همچنین میوه ای که برای درست کردن سرکه بکار میبریم نباید کپک زدگی داشته باشد چون کپکها و باکتریهای مضر در این محیط رشد و تکثیر نموده و باعث خراب شدن و گندیدن سرکه شده و استوباکتر موجود در مایع سرکه ای را که در اول اضافه کردیم از بین میبرد.


نحوه درست کردن سرکه بدینگونه است که مثلاً دبه پلاستیکی20 لیتری (شیری رنگ) را که از جنس پلی اتیلن میباشد انتخاب مینماییم . از ظروف پلاستیکی pvc نباید استفاده شود زیرا مضر است.


برای درست کردن سرکه خرما از خرمایی مانند پیارم که خشک است و شیره ندارد یا خرمای ربی (ربیعی) که در منطقه سیستان و بلوچستان بعمل میاید و شبیه خرمای پیارم است یا خرمایی که محصول مناطق دارای هوای خشک باشد استفاده گردد (رطب نباشد) زیرا خرمای محصول مناطق مرطوب بخاطر رطوبت بالا کپک زدگی آنها بیشتر است.

میزان خرمای مصرفی بستگی به شیرینی آن داشته و خرمایی که شیرینیش کمتر است باید مقدار بیشتری مصرف شود چون این شیرینی خرما است که به سرکه تبدیل میشود.


  • 4کیلو خرما را شسته و داخل دبه ریخته و ظرف را  آب کرده و میگذاریم 24 ساعت بماند.
  • مقدار 60 گرم نمک و یک لیتر و ربع سرکه طبیعی که بطریقه سنتی تهیه گردیده و کاملاً سالم باشد اضافه کرده و بعدتا 10 سانتیمتر مانده که ظرف پر شود به آن آب اضافه میکنیم و مواد را با کفگیر بهم میزنیم تا مخلوط شوند.
  • 10 سانتیمتر سر ظرف بایستی خالی باشد تا بعد از آنکه مواد به جوش آمدند سر نرود .
  • در این مرحله درب دبه را بسته و نایلونی زیر آن قرار  میدهیم که اکسیژن به مایع نرسد و حدود یک ماه صبر میکنیم تا خرما ها که در اثر تخمیر بالای ظرف آمده اند ته نشین کنند 
  • بعد از اینکه خرماها ته نشین شدند در دبه را باز میکنیم و کل محلول صاف کرده و تفاله ها را دور می ریزیم و سرکه صاف شده را که هنوز نرسیده اند داخل ظرف تمیز جدیدی می ریزیم و ظروف قبلی را میشوریم
  • در این مرحله در ظروف را کاملا باز نگه می داریم تا اکسیژن به سرکه ها بهتر برسد و این مرحله باکتری های سرکه هوا زی هستند و باید هر ۱۵ روز یک بار سرکه ها را جابجا کرد تا هوا دهی شوند 
  • چون درب ظرف باز است روی سرکه ها مگس و کرم میزند که کاملا طبیعی است و هیچ اشکالی ندارد و اگر سرکه ها هوا دهی نشوند ممکن است محلول سرکه غلیظ شود
  • هر چه بیشتر سرکه ها هوا دهی شوند سرکه مرغوب تر و ترش تر میشوند و این عمل باید تا چند ماه  ادامه داشته باشه و چند بار هم باید سرکه ها را تصفیه کرد 
  • علامت پایان کار این است که روی سرکه ها یک بر ژله مانندی بسته شود که این ژله علامت مرغوبیت سرکه میباشد که باید سرکه ها را تصفیه و ظرف نمود

  • ظرف سرکه ریزی باید در سایه قرار داده شده و از تابش آفتاب به آن جلوگیری شود. 
  • بهترین زمان سرکه ریزی حدود 25 فروردین به بعد تا اوایل خرداد ماه میباشد که دمای هوا در این موقع بسیار مناسب است.

  • از صافیهای آلمینیومی نباید استفاده شود زیرا مضر است و ظرف پلاستیکی با شند بهتر است
  • سرکه جدا شده را داخل دبه جدید تمیزی ریخته و ظرف را کاملاً پر کرده و درب آنرا روی سر ظرف فقط قرار داده ولی نمیبندیم و صبر میکنیم تا سرکه برسد و بوی الکل ندهد.


  • زمان رسیدن سرکه هر ظرفی متفاوت است و ممکن است چندین ماه طول بکشد.
  • بعضی اوقات روی سرکه کپک سفید رنگی تشکیل میشود که بعد از رسیدن سرکه این کپکها به ماده لزج مانندی تبدیل میشود و (در کرمان اصطلاحاً مادرو نامیده میشود) این علامت رسیدن سرکه و خوبی آن است که میتوان سرکه را داخل بطری ریخته و مصرف نمود و چنانچه کپک خاکستری رنگ باشد باید آن کپک خاکستری از ظرف خارج و دور ریخته شود تا باعث گندیدن سرکه نشود.


  • چنانچه بخواهیم با مویز سرکه درست کنیم عیناً بهمین صورت عمل میکنیم.
  • چنانچه بخواهیم با انگور سرکه درست کنیم باید بمیزان 10 کیلو انگور کاملاً رسیده که مزه ترشی نداشته باشد، آنها را از خوشه جدا کرده و احتیاجی به شستن انگور نیست چون گردی که روی انگورنشسته حاوی استاباکتر میباشد.
  • بعد از رسیدن سرکه انگور یا سیب باید حتماً داخل بطری ریخته و درب آن کاملاً بسته شود چون در معرض هوا بیشتر از سرکه خرما روی آن  (مادرو ) بسته میشود و ممکن است بعد از گذشت مدتی تمام ظرف تبدیل به همان (مادرو ) شود.
  • چنانچه بخواهیم با سیب سرکه درست کنیم مقدار 10 کیلو سیب که دم آن را گرفته و هر کدام را به 8 قسمت قطعه و خورد کرده ایم استفاده میکنیم.


********


برای بهره مند شدن از خواص سرکه باید آنرا تازه یا به صورت رقیق شده با آب یا در سالاد مصرف کنیم و از مصرف آن با معده خالی جداً خودداری شود.


سرکه ای که داخل ترشیجات میباشد چون با مواد ترشی ترکیب شده و حرارت میبیند دیگر آن خواص اصلی سرکه تازه را ندارد.


سرکه یک نوع چاشنی و ضدعفونی کننده طبیعی و خوراکی میباشد و مصرف آن در تهیه غذاها باعث خوش طعم شدن و سالم شدن آن غذا میشود برای مثال در تهیه و پخت انواع پلوها و ماکارونی اضافه کردن حدود نصف استکان سرکه به مواد آن که برای 5 نفر تهیه و دم کرده میشود به آن مزه خوب و غیر قابل تصوری میدهد.


و اما خواص سرکه


مبتلایان به پیوره و پوسیدگی لثه و کسانی که دارای لثه های ضعیف میباشند بایستی سرکه رقیق شده با آب را چندین نوبت در روز مضمضه کنند و لثه را با آن ماساژ دهند. با این عمل لثه محکم شده و از تحلیل رفتن آن جلوگیری میشود.


 اشخاصیکه دارای بوی بد دهان میباشند و از آن رنج میبرند چنانچه از پوسیدگی دندان نباشد با این عمل بوی بد دهانشان تمام میشود .


درد دندان را تسکین میدهد.


در حدیث فرموده اند که غذای خود را با نمک شروع وبا سرکه ختم کن.


مصرف سرکه باعث تحلیل رفتن و هضم غذا شده، معده را شستشو و ضدعفونی کرده و باکتریهای مضر آنرا از بین میبرد. 


با مصرف سرکه ترش کردن معده برطرف میشود بدینصورت که وقتی معده برای هضم غذا اسید ترشح میکند تا بتواند غذا را هضم کند گاهی اوقات دریچه بین مری و معده که یک طرفه میباشد خوب عمل نمیکند و اسید معده که نباید به داخل مری برود به مری ریخته میشود که اصطلاحاً ترش کردن گفته میشود؛ سرکه عمل یک طرفه بودن دریچه بین مری و معده را تنظیم کرده و از پس زدن اسید معده به داخل مری جلوگیری میکند.


بعضی ها فکر میکنند اسید معده شان زیاد شده و سعی میکنند با خوردن جوش شیرین اسید معده را خنثی کنند که این عمل اشتباه است چون معده باید دارای اسید باشد تا بتواند غذا را هضم نماید و مصرف جوش شیرین باعث میشود که بعضی ویتامینها جذب بدن نشود.


 حرکت دودی روده ها را تنظیم نموده و تنبلی روده را برطرف مینماید.


 ذهن را قوی میکند و سرکه تنها ترشی است که دارای طبیعت سرد نمیباشد.


منصور خاندانی 

ا کسانیکه اسیداوریک خونشان بالا باشد یا مبتلا به سنگ کلیه هستند یا دردهای استخوانی دارند بایستی در مصرف سرکه احتیاط کنند.منصور خاندانی

نظرات 49 + ارسال نظر
ezve3 سه‌شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:00 ب.ظ

kheili aali bood mamnun...nemidunestam bara asiduric badeh..!!

مصطفی چهارشنبه 19 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:06 ب.ظ

مرسی دایی جان

دوست گرامی,

از لطف و بازدید شما ممنونم،

موفق باشید

مهران جم سه‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:25 ق.ظ http://myladyprincess.persianblog.ir

دایی منصور ،
من سرکه سیب و انگور گذاشتم !
روی هر دو اون لایه لزج درست شده ! انگورم 40 روزه مونده و سیب 30 روزه !سیب رو آب گرفتم و انگورم کاملاااااا له کرده بودم !
سیب هنوز خیلی ترش نشده،انگور ترشه ولی اونجور تند مثل سرکه بالزامیک نشده،انگورشم خیلییی شیرین بود !
نظرتون !؟
فردا انگور رو صاف میکنم،شیشه کنم یا بزارم باز برسه !؟؟

دوست گرامی،

سیب را باید خورد کرد یا رنده درشت و احتیاجی به آب گرفتن آن نیست و وقتیکه ته زدند باید صاف شود و بگذارید بماند تا کاملا ترش شود بعد ظرف کنید.

م چهارشنبه 28 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 03:33 ب.ظ

سلام
چند تا دبه سرکه سیب انداختم فقط یکیشون علاوه بر پشه سرکه کرم هم داره با این کرمها باید چمار کنم؟؟؟

دوست گرامی,


زدن کرم طبیعی میباشد و ایرادی ندارد.

زهرا شنبه 24 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 05:16 ب.ظ

عالی بود. دستتان طلا

خیلی ممنونم از لطف شما. متشکرم

زینب پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 01:31 ق.ظ

سلام من سرکه انگور انداختم ، توش مخمر نان و کمی شکر زدم همه لراحل به خوبی طی شدن فقط روی سرکه کپک نازک سفید بود که باعب شده طعم گندیدگی بده آیا طبیعیه؟
و از کجا بفهمم سرکه ام رسیده؟ تو دستورش نوشته بود چون مخمر داره 25 روزه درست میشه اما برا من الان 30 روز شده نمیدونم درست شدن یا نه

شما به هیچ قسمت از دستور درست کردن سرکه که من داده ام عمل نکردید طبق دستور درست کنید انشاءلله خوب میشود فقط اولش درب ظرف را ببندید بعد از 25 روز درب را نصفه باز نگه دارید.

زینب چهارشنبه 19 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 09:58 ب.ظ

مرسی از پاسختون. الان اونی که انداختمو بریزم دور؟

مهدی جمعه 10 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 01:25 ق.ظ

سلام دایی منصور.وقتت بخیر.
من 025ا دبه پلی اتیلن 250 و 500لیتری سرکه سیب خابوندم.البته همشو با دستگاه خوردکن صنعتی پوره کردم...الان یک ماه بیشتر شده.بوی تند ترشیدگی میده وقتی وارد اتاق میشی.در دبه هارو دو تا سوراخ کردم هوا رد و بدل شه.دمای اتاق 25 درجه بود واسه یک ماه اول.اما حالا با بخاری به 35درجه رسوندم.حالا وقتی درب دبه هارو ور میدارم بسیار عالی و ترشه.اما چند سانتی متر از سطحش که پایین میرم نه تنها ترش نیست بلکه خیلی تلخ شده :( فکر کردم بخاطر سرد بودم اتاق بوده باشه بخاری گذاشتم.میتونید راهنماییم کنید؟ واقعا نمیدونم چرا همه دبه ها عین زهر تلخ شده.با اینکه از سیب مرغوب و شیرین و رسیده استفاده کردم.بالای 20تومن هزینه کردم.اما نتیجه درست نگرفتم.آیا سرکه من خراب شده؟ یکی بهم گفته تلخ شده وقتتو تلف نکن.همشو باید دور بریزی.از مخمر هم استفاده نکردم.نون هم نذاشتم.طبیعی خابوندم.سال قبل سیبارو خورد میکردم 8قسمت.راحت جواب میگرفتم.واسه 5تا دبه.امسال گسترش دادم اما تا حالا نتیجه نگرفتم.ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام,،
حرارت از اول باید حدود 28 - 30 درجه باشد و سیبها خرد شوند نه پوره و درب ظرفها بسته باشد تا 40 روز که درست عمل نکردید ، حالا سرکه هایتان خراب نشده اند آنها را صاف کنید و بعد سرکه ها را با پمپ که استیل باشد و هر 15 روز یکبار درون ظرفها دیگر جابجا کنید تا هوا دهی شود بعد از سه چهار ماه دیگه ایشالا میرسند علامت رسیدن سرکه هم اینست روی سطح سرکه ها بجای کپک زدن سفید یک ورق ژله ای مانند بی رنگ بزند

جعفری سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 04:50 ب.ظ http://gach1000.blogfa.com

ممنون از راهنمایى های خوب و مفید شما.

سپاسگزارم ، سلامت باشید

علی چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 12:38 ب.ظ

با سلام و تشکر
مادر بنده هر ساله سرکه می اندازد و خوب هم می شود اما روی سطح سرکه هایی که از سالهای قبل داریم ماده نسبتا سفت تشکیل میشه که مادرم می گوید - مال سرکه - نام دارد هر چه جستجو کردم چیزی در موردش پیدا نکردم ممنون میشوم توضیح بدهد .

سلام .
اگه بصورت ژله ایست مانعی ندارد و دلیل بر خوبی سرکه میباشد

رویا یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 06:43 ب.ظ

سلام سرکه سیب درست کردم یابعضی اوقات ترشیش کمه یا تلخ میشه، من سیب میشورم چهارقسمت میکنم میذارم داخل دبه، نه زیاد آبش رو میگیرم نه ساقه وهسته سیب رو

سلام،
آب سیب را نباید گرفت بلکه باید روی سیبها داخل دبه آب ریخته شود تا روی سیبها آب بگردد ، احتیاجی به گرفتن هسته سیب نمیباشد ، تا وقتیکه سیبها ته نشین نشده اند درب دبه نباید باز شود و در مرحله اولیه اکسیژن نباید به سیبها برسد . مراحل رسیدن سرکه اول تلخ میشود بعد شیرین بعدش ترش.

Rohallah یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1398 ساعت 10:25 ب.ظ

سلام
ممنون از مطالب مفیدتون برای صاف کردن و گرفتن تفاله سرکه ها در جحم زیاد از چه وسیله ای میشه استفاده کرد

سلام ، برای صاف کردن در حجم بالا خودم یک سیستم تصفیه ای ابداع کردم ، از دبه ۳۰ لیتری که جای درب آنرا قسمتی که تنگ میشود بریده ام و ته دبه را با مته درشت دور تا دور سوراخ کردم بعد یک صافی پلاستیکی آشپزخانه که برای آبکش کردن برنج استفاده میشود که هم قطر دبه باشد لبه آنرا بریده و داخل دبه قرار دادم بعد دبه را داخل تشت پلاستیکی و زیر دبه داخل تشت یک چهار پایه کوچکی به ارتفاع حدود ۱۰ سانت می‌گذاریم که دبه به کف تشط نچسبد و تشط را روی چهار پایه پلاستیکی قرار میدهیم که ارتفاع بگیرد بعد تشط پلاستیکی را به اندازه شیلنگ دو نیم سوراخ کرده پلاستیکی که در تخلیه آب کولر استفاده میشود در سوراخ تشط میبندیم و شیلنگ دو ونیم را به آن وصل میکنیم و آن سر دیگه شیلنگ را به داخل دبه ای خالی قرار میدهیم کار تمام شد و مخلوط سرکه و تفاله را داخل ظرف اولی ریخته تفاله ها میمانند و سرکه رد میشود و این عمل را دوبار تکرار میکنیم

حمیدرضا پنج‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1398 ساعت 11:07 ب.ظ

سلام من از دستور شما استفاده نکردم ولی یک سوال ازتون دارم
من از خمره استفاده کردم و اینکه داخلش فقط سیب خورد شده ریختم نه آب و نه هیچ چیزه دیگه ای داخلش نریختم
این هم به دستور مادربزرگم بوده
خواستم ببینم جواب میده یا نه ممنون

از خمره لعاب داده شده هم میتوان استفاده کرد

مهدی از تهران سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 04:51 ب.ظ

دایی جان از راهنماییتون ممنونم. امسال سرکه سیب که گذاشتم ترش شده صاف کردم کدر شده وبه اصلاح لرد داره میخوام بدونم لردشو با چی بر طرف کنم. بهم گفتن با ژلاتین نمیدونم چطوری ویا اصلا این کار را بکنم یانه ممنون از لطف شما

سلام ،
من برای برطرف شدن کدری و شفاف شدن سرکه از گذشت زمان استفاده میکنم که به مرور زمان ته نشین می‌شوند.

ALI دوشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 11:08 ق.ظ

سلام ببخشید من یک سال پیش سرکه سیب انداختم الان روش کرم زده
سرکه قابل استفاده است یانه

سرکه بعد از ریختن وقتیکه ته زد باید صاف کرد و هوا دهی کرد فکر کنم شما صاف نکرده اید ، درحال کرم زدن قابل استفاده نیست و سرکه مراحل خودش را طی نکرده.

شرمین سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 12:37 ق.ظ

سلام من هر وقت سرکه درست میکنم سیبهایی که میاند روی اب کپک میزنند حالا چکار کنم

کپک سفید اشکالی ندارد.

مریم شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 05:15 ب.ظ

سلام. آیا کرم افتادن توی سرکه سیب طبیعیه و مشکلی نداره؟

کرم زدن طبیعی است و اشکالی نداره وقتیکه سرکه رسید کرمها تمام می‌شود.


کرم زدن در حین رسیدن اشکالی ندارد.

لیلا چهارشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 02:36 ب.ظ

سلام وقت بخیر
سرکه ی انگور درست کردم و خیلی خوب و ترش مزه شد
و سرکه رو صاف کردم داخل ظرف ریختم
حالا بعد از یک ماه سرکه ی انگور کرم زده به نظر شما سرکه رو چیکار کنم؟؟؟؟

از صافی تنگی رد کنید

محمد جمعه 4 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 06:07 ب.ظ

با سلام...علت کرم افتادن انگورسرکه مضرات کرم درسرکه چیست؟باتشکر

کرم زدن طبیعی است و از این طریق باعث رشد باکتری استاباکتر میشود که یکنوع باکتری بسیار مفیدی است که در سرکه طبیعی وجود دارد

فریدون ابراهیمی یکشنبه 13 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 09:53 ق.ظ

سلام عزیز من سرکه ازشیره خرماوتوت سفید انداختم مرحله الکلی را طی کرده ولی متاسفانه تلخ شده چکار باید کرد
خواهش میکنم جوابگو ایمیل فرمایید ممنونم

باید هوا دهی کرد یعنی از ظرفی به داخل ظرف دیگری ریخته شود هفته ای یکبار

خدیجه مولایی هستم پنج‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 10:20 ق.ظ

سلام ببخشید من سرکه سیب گرفتم ولی الان که می خوام صافش کنم روش ژله سفیدی هست به نظرتون خرابه یکی به من جواب بده؟

ژله بستن روی سرکه علامت مرغوبیت سرکه و پایان کار است آنها را بطری کرده و درب آنها را محکم ببندید تا دیگر در معرض هوا ژله نبندد

محسن شنبه 10 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 05:55 ب.ظ

سلام سرکه انگور من گاز داره طعم سهم مشخص خراب شده میشه کاری کرد خوب بشه

محسن شنبه 10 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 06:49 ب.ظ

سلام ببخشید چرا سرکه انگور گاز گرفته آیا خراب شده چکار کنم که از بین بده ممنون

عوامل زیادی در این امر دخیل است از دور نمیشود ، دستور تهیه سرکه را کاملا مطالعه کنید ببینید چه موردی را انجام نداده اید

نجیبه جمعه 23 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 01:06 ق.ظ

سلام من دو هفته هست انگور ریختم داخل دبه الان دیدم کرم های زیادی زده داشتن از ظرف میومدن بیرون سر ظرف رو بستم کار درستی هست؟

یکماه اول باید کاملا درب ظرف بسته باشد و بهیچ وجه آنرا باز نکرد تا انگور ها به ته ظرف بروند ، کرم زدن هم مانعی ندارد

حسین شنبه 24 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 11:01 ب.ظ

سلام، سرکه سیب بعد ۲۵ روز که سیب ها بصورت چهار تکه شده بودکه مگس زیادی هم داشت و بوی تندی میداد اما کاملا له نشده بود یکبار بهم زدم درب ظرف هم از اول کمی باز بود یک هفته بعد از هم زدن کرم های ریز سفیدی داشت جای آن هم کمی خنک بود. کل سیب ها را چرخ کردم و دوباره بدون صاف کردن داخل دبه ریختم الان باید چکار کنم؟

سلام،
به سوالاتی که بر غیر این طریقه ای که نوشتم درست شود پاسخی داده نمی‌شود چون بر همه امور اشراف ندارم.
چنانچه طبق این دستور داده شده درست کرده باشید و سؤالی پیش بیاید یک بار دیگر دستور درست کردن سرکه را بدقت بخوانید مطمئنا جواب خود را خواهید دید

صفیه پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 09:48 ق.ظ

سلام.
ما با انگور معره سرکه درست کردیم. رنگش خیلی بد رنگ است ، رنگ خاک.
چرا؟ و ایا سرکه اش مشکلی داشته؟
ممنون اگه جواب بدین.

یه سوال دیگه:
اگه بخوایم پاستوریزه اش کنیم چکار کنیم؟
ممنون.

سلام،
سرکه ای که تازه درست شده رنگ آن کدر است و در اثر مرور زمان ته نشین کرده و شفاف میشود ، سرکه را نباید پاستوریزه کرد چون باکتری های مفید سرکه از بین میرود

مهری یکشنبه 2 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 12:45 ب.ظ

سلام من سرکه خرما درست کردم به این صورت که دو برابر خرما آب جوشیده سرد شده همراه یک قاشق نمک و یک قاشق شکر و یک قاشق مخمر نان ریختم و سه ماه در جای تاریک و معتدل قرار دادم حالا صافش کردم رنگ آن سفید و تقریبا خاکستری هستش نمیدونم چکار کنم در حالی که سال قبل درست کردم خیلی عالی شد رنگش رنگ چایی شده بود به نظرتون چکار کنم بریزم دور.

به سوالاتی که بر غیر این طریقه ای که نوشتم درست شود پاسخی داده نمی‌شود چون بر همه امور اشراف ندارم

حسین یکشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 09:32 ب.ظ

سلام علیکم.بنده سرکه ای که درست کردم روش کپک سفید رنگه اما مزش ترش نیست.بایدچیکارش کنم؟

سلام،
لطفاً یک بار دیگر دستور درست کردن سرکه را بدقت بخوانید مطمئنا جواب خود را خواهید دید

حسین جمعه 24 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 10:34 ب.ظ

کجایی دایی جان؟جواب نمیدی؟

حامد شنبه 1 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 05:30 ق.ظ

سلام. 6تا دبه سرکه خرما انداختم یکیشون عالی شده بقیه تلخن میشه راهنمایی کنین

سلام، لطفاً یک بار دیگر دستور درست کردن سرکه را بدقت بخوانید مطمئنا جواب خود را خواهید دید

مهدی من فدای مهدی حضرت زهرا پنج‌شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1400 ساعت 04:29 ب.ظ

سلام سرکه سیب رو صاف کردم و توی بشکه های pvc ریختم بعد از دو روز می بینم یک لایه کپک سفید زده معناش اینه که هنوز خوب نرسیده یا اینکه بریزم توی بطری و پلمپشون کنم تا جلوی کپک زدن رو بگیرم. لطفا راهنمایی بفرمائید.

سلام، لطفاً یک بار دیگر دستور درست کردن سرکه را بدقت بخوانید مطمئنا جواب خود را خواهید دید.

شیوا سه‌شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 05:26 ب.ظ

عرض سلام و ادب
من یه مدت پیش چندکیلو انگور خیلی شیرین رو کمی له کردم و ریختم توی دبه با مقدار کمی آب، الآن هنوز یه ماه نشده از ریختنش توی دبه حدود 25 روز هست که ازش گذشته و روش یه لایه ماده لزجی ایجاد شد و چون اطلاع دقیقی نداشتم اون لایه رو باقاشق برداشتم و دور ریختم. سوالم اینه که باید حتما صافش کنم یا میتونم بزارم باز بمونه؟ و اینکه انگورهام از اول خیلی شیرین و آبدار بود حدود 5کیلو اما شاید به اندازه 3لیوان آب ریخته بودم توش. آب استفاده شده کافی بود؟

هر چه بیشتر سرکه ها هوا دهی شوند سرکه مرغوب تر و ترش تر میشود و این عمل باید تا چند ماه ادامه داشته باشه و چند بار هم باید سرکه ها را تصفیه کرد
علامت پایان کار این است که روی سرکه ها یک بر ژله مانندی بسته شود که این ژله علامت مرغوبیت سرکه میباشد که باید سرکه ها را تصفیه و ظرف نمود

حمیدرضا جمعه 2 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 11:30 ب.ظ

درود بر شما
سپاس از پاسخگویی خوبتان
با وجودی که این سئوال تکراری است، با عرض پوزش من سیب را خورد کردم و سرکه ریختم بعد از حدود ۲۲ روز که دیدم ترش شده دیدم کرمهای سفیدی روی سیبهای خشک شده روی سرکه ها وجود دارد. اما صاف کردم. سرکه ترش و خوب است. اما بخاطر اون کرمها شدیدا دچار تردید هستم که آیا سرکه را استفاده کنم یا نه؟ این اولین تجربه من از سرکه سیب است. سرکه انگور را به خوبی درست می کنم و شکر خدا موفق هستم.
خواهشمندم راهنمایی فرمایید.

چون درب ظرف باز است روی سرکه ها مگس و کرم میزند که کاملا طبیعی است و هیچ اشکالی ندارد و اگر سرکه ها هوا دهی نشوند ممکن است محلول سرکه غلیظ شود
هر چه بیشتر سرکه ها هوا دهی شوند سرکه مرغوب تر و ترش تر میشوند و این عمل باید تا چند ماه ادامه داشته باشه و چند بار هم باید سرکه ها را تصفیه کرد
علامت پایان کار این است که روی سرکه ها یک بر ژله مانندی بسته شود که این ژله علامت مرغوبیت سرکه میباشد که باید سرکه ها را تصفیه و ظرف نمود.

موفق باشید

علی شیرنژاد سه‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 09:51 ب.ظ

سلام ودرود خدمت شما ،داییی من طبق دستور شما سرکه انگور ریختم ،همه چی درست بود و بونکه تو کریاس بود و جاشم نسبتا خوب ،تا اینکه یهو امسال هوا سرد شد ،ده روز گذشته و انگورا کامل ته زدن ،انگار که رسیدن ولی هنوز خیلی تلخن ،خودمونی بگم اصلا به جوش نیومدن ملاتام ،یکی میگفت ملات سکته کرده و باس بریزیشون بیرون ،چکار کنم دایی ؟؟؟

سلام ، آخر فروردین که هوا گرمتره باید شروع میکردید ، در حال حاضر باید سرکه ها رو صاف کنید و درب آنرا فقط روی آن بگذارید و نبندید که هوا بخورد و هر ماه دو بار آنها را جابجا کنید که هوا دهی شوند این کار رو سه چهار ماه تکرار کنید انشاءالله که خوب شوند

صادق جمعه 30 مهر‌ماه سال 1400 ساعت 10:13 ق.ظ

سلام ببخشید این ژله روی سرکه قابل مصرف میباشد یا باید ریخت دور؟

بریزید دور

کوکب خانم جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1400 ساعت 11:48 ق.ظ

سلام من سیب ها را خرد می کنم و در یک تشت می ریزم ورویش اب میریزم و یک سینی رویش می گذارم کمی باز باشه تا پشه ها بیایند خیلی زود ترش می شوند حدود ۲یا ۳ماه هستند خیلی از این روش راضیم

زیبا سه‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1401 ساعت 12:25 ب.ظ

سلام.
من سرکه سیب گرفتم روی آن پشه و کرم زده چه مدت دیگه باید صبر کنم که آنرا ظرف کنم .واین کرمها از بعد از چه مدت از بین می روند؟با تشکر

محمدی یکشنبه 3 مهر‌ماه سال 1401 ساعت 12:35 ب.ظ

سلام اون مایع سفید ژله ای روباید دور ریخت

خانم چهارشنبه 13 مهر‌ماه سال 1401 ساعت 01:25 ق.ظ

سلام دایی. لطفا به سوالم جواب بدین

من چندساله سرکه سیب میندازم به صورت طبیعی، یعنی هیچ افزودنی نمی‌زنم به سیب ها، آخر کار هم یک بر ژله رویش می‌بندد و کیفیت خوبی دارد.
امسال خواستم کارم را گسترش بدم و حجم نسبتا زیادی سیب خریدم، که یک مقدار کرم خورده و بعضی سیب ها کمی کپک زده هستن، من در گذشته سیب سالم استفاده میکردم و اگر هم کرم خوردگی یا کپک داشت آن قسمت را جدا میکردم،

الان سوالم اینه اگر قسمت‌های خراب را نگیرم چه اتفاقی برای سرکه میوفته؟ چون مادرم میگه ما در گذشته همینجوری سرکه مینداختیم و مشکلی پیش نمی آمده.

بعضی کپک ها آبی هستن و بعضی سیاه. نمیدانم این کپک ها مخصوصا کپک سیاه خطرناک هست یا نه.

سلام ، سرکه ای که قبلا ریختید بسیار سرکه خوبی بوده و بستن ژله روی سرکه علامت مرغوبیت سرکه میباشد
اما سرکه جدید که دارای کپک زدگی سیاه بوده همین کپک ها درون مواد سرکه رشد کرده و تکثیر میشود و باعث خراب شدن سرکه و گندیدن آن میشود و مصرف آن سرطان زاست آنها را دور بریزید.

سلاله سه‌شنبه 24 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 01:52 ب.ظ

سلام و عرض ادب ببخشید من دو روز سرکه انار ریختم ولی روی سرکه کرم های ریز سفید زده شده آیا سرکه خراب شده؟

کشاورزی سه‌شنبه 8 آذر‌ماه سال 1401 ساعت 11:35 ق.ظ

سلام
امسال سرکه سیب و سرکه چند میوه انداختم دونوع سرکه را تویه هفته انداختم بعد از دوسه ماه درشون بستم چون هم بوی سرکه میدادهم خوب بود الان رفتم بهشون سر زدم سرکه چند میوه خیلی خوب بود جا افتاده اما سرکه سیب روش کامل سفید بودودیگه هیچ آبی نداشت دباره آب جوشیده سرد شده ریختم پر از کرم سفید که انگار با ریختن آب تو دبه جون گرفتند یه چیز دیگه اینکه بوی سرکه اصلا نمیده
الان باید بریزم یاباز هم بهش فرصت بدم آخه همیشه سرکه که میندازم فروردین صاف میکنم
نمیدونم باید چیکار کنم
ممنون میشم جواب سوالم رابدید

علی دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1402 ساعت 12:30 ب.ظ

سلام دایی جان روی سرکه سیب ساف شده و بطری شده و بدون لرد کرم زده زیادم زده چه کنم.ایا میشه مصرف کرد
کرماشم درشتن

مرتضایی دوشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 12:30 ب.ظ

سلام،ببخشید من سرکه درست کردم،سرکه ترش شده ولی توی سرکه کرمهای سفید زنده وجود داره ،آیا سرکه قابل استفاده هست یا نه؟

سارا یکشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 08:12 ب.ظ

سلام دایی، لطفاً به سوالم پاسخ بدین.

قبلاً سرکه سیب که می انداختم، سیب های سالم و بدون کپک استفاده میکردم و کیفیت سرکه عالی میشد، من فقط آب روی سیب میریختم و هیچی دیگه اضافه نمی‌کردم و همیشه سرکه بسیار خوش عطر و بو میشد و یک بر ژله مانند ضخیم روی دبه پس از صاف کردن سیب ها می‌بست.
این بار کارم را گسترش دادم و دبه زیاد گذاشتم، ولی بعضی سیب ها خراب و سیاه بودن. حالا که می‌خوام دبه ها را صاف کنم، بوی وحشتناکی میدن، بوی لجن و تلخی گرفته، سرکه خراب شده؟؟

معصومه سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1402 ساعت 04:30 ب.ظ

سلام مطالب خیلی مفید بود ممنون

حسین شنبه 29 مهر‌ماه سال 1402 ساعت 02:15 ق.ظ

سلام خوبین خسته نباشید من سرکه سیب گذاشتم اما درشو از اول پارچه انداختم الانم توش مگس کرم زده باید چکار کنم ممنون میشم جواب بدید

SObhanam4 شنبه 13 آبان‌ماه سال 1402 ساعت 04:02 ب.ظ

سلام سرکه ای ک گذاشتم ب جز پشه کرم هم گذاشته الان باید چکارش کنم

سعید رحمانی دوشنبه 22 آبان‌ماه سال 1402 ساعت 02:52 ب.ظ

سلام. سرکه من کرم‌های سفید داره. این سرکه ایراد داره؟ آیا میشه از بین برد

شهلا سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1402 ساعت 10:07 ب.ظ

سلام سرکه گلابی من کرم داره و خیلی بدبو البته الان ۷ ماه می گذره آیا باید بریزم دور

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد